Tuesday 16 September 2014

Deep Purple - Perfect Strangers (1984)

Atas permintaan abg Deaf dan juga kebetulan album ini menyambut ulang tahun yang ke 30 pada hari ini..



Tapi ini lp versi Taiwan pressing lah..




Antara album kegemaran aku,di riliskan pada 16 september 1984,yang juga di perkenalkan oleh abang2 aku.pada aku ini adalah album paling best Deep Purple,dengan line up klasik era "Mark II".sapa yang tak kenal Ritchie Blackmore,Ian Gillan,Roger Glover dan Jon Lord ni kan? Deep Purple juga la yang membawa aura rock sehingga ke sini sehingga demam rock mula melanda pada awal 80an dulu selain Iron Maiden.

line up klasik 'Mark II'


lirik


gambar2 masa zaman muda



Deborah Frost of Rolling Stone gave it a review of two out of five stars, remarking that "the material consists of hastily knocked-off jams". The review also stated that "Blackmore's Strat has such a great roar that you're willing to just let it reverberate in your eardrums for a bit. And it's nice to hear Jon Lord's synthesized organ squalls, Ian Paice's electrifying drumming, Ian Gillan's howls and whispers and Roger Glover's solid bass lines once again."
-Wikipedia


piring gelap




side one made in Taiwan






Lagu2 dalam ni semuanya best,takda satu pun yang tak best.pada aku antara banyak2 album Deep Purple,album ini la yang merupakan 'killer album'.lagu 'Perfect Strangers' Hungry Daze' 'Knocking At Your Back Door' dan lain2 nya memang best lah..personal fav aku dah tentu nya 'Wasted Sunsets' lagu ni kalau layan time petang2 memang syahdu..heheh..
Nak cerita panjang pasal album ni pun ramai yang dah tau.tapi sesapa yang hanya kenal Deep Purple ketika era Steve Morse,kena dengar album ni.antara album hard/progresif rock terbaik dalam sejarah rock dunia.
Happy birthday 'Perfect Strangers!'

p/s : Selamat Hari Malaysia dan juga selamat bercuti pada warga Malaysia pada hari ini..

9 comments:

  1. perfect strangers....perghh all time favorite bapak aku lagu ni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woit mana menghilang bro..lama menyepikan diri..blog dah besawang tu..heheh

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Taiwan pun ada juga bro.. aku pun takda. :(

    ReplyDelete
  3. Mk2 memang the best....

    (aku punya cerita sempena 30 tahun ada dalam draf...besok2 la aku post...heheh)

    ReplyDelete
  4. 1984 Deep Purple nye age dah about 40 la average ye..
    zaman muda dorang is like late 60s , 1970 gitu dorang dah power giler dah.

    tapi ni album... Knocking At Your Back Door ngan PS tranform jadi monsters bila dah jadi live songs...

    aku cuba carik masa nak study in depth Purpledicular yang Steve Morse nye first album ngan dorang...
    Aku rasa tu la antara album terhebat DP ever

    ReplyDelete
  5. NI era dress beliau aku ni....

    ReplyDelete